hinkel harmonium, restauratie harmonium. ernst hinkel, karg-elert,

CONTACTLINKS | SITEMAP
 

Restauratie van een Hinkel harmonium

Voor de restauratie

Op deze pagina kun je de restauratie volgen van een Hinkel harmonium. Op de windlade staat een nummer 3312 en op diverse onderdelen staat 50980. Ik vermoed dat het vóór 1920 gebouwd is. Dit model van de Duitse harmoniumbouwer Ernst Hinkel is met 6 1/5 spel en vijfentwintig registers in zijn soort een uitgebreid instrument. In die tijd werd er door harmoniumbouwers een standaard afgesproken waaraan de 'betere', voornamelijk drukwind-, harmoniums aan moesten voldoen. Dat werd een "Kunstharmonium" genoemd. Ernst Hinkel heeft met dit instrument een zuig-wind Kunstharmonium willen bouwen dat niet zou onderdoen voor de drukwind-concurrenten. In een kopie van de originele verkoopbrochure wordt het een "Bach-Wagner"- harmonium genoemd. In deze brochure wordt niet de exacte omschrijving van dit type gegeven. Het Prolongement- en het Expression-im-Discantregister ontbreken evenals de Subbas Dolce 16'. Ik heb me voorgenomen het Prolongement in te bouwen. De manuaalomvang loopt, in tegenstellng tot de meeste harmoniums, van C tot c''''.

Tot 1982 was ik organist in de hervormde kerk in Heiligerlee. Het grote pijporgel was in groot onderhoud en de diensten moesten begeleid worden op een Hinkel harmonium dat op de orgelbalustrade was geplaatst. Zodra het grote orgel weer bespeelbaar was, werd het Hinkel harmonium afgedankt. Ik vroeg of ik het mocht hebben, waarin men toestemde.

Toen ik een paar dagen later het harmonium kwam ophalen (ik had gereedschap meegenomen om het te demonteren), werd ik niet naar de orgelbalustrade verwezen maar naar een opslag achter de kerk. Daar lag een hoopje hout, vilt, leer en andere materialen. Het leek zelfs niet meer op een harmonium. De kast was blijkbaar niet te demonteren geweest want deze was in drie stukken gebroken.

Nadat alle onderdelen naar mijn zolder waren verhuisd kon ik de balans opmaken. Gelukkig was het harmonium nog aardig compleet. De balgen waren echter totaal kapotgescheurd en de meeste toonventielen waren, om welke redenen dan ook, van hun plaats verwijderd. Ik had al eerder harmoniums gerepareerd zodat ik na enige studie in de gaten begon te krijgen hoe het geweest moest zijn.

Een aantal maanden later was het harmonium weer bespeelbaar. Als balgdoek had ik afgedankte filmgordijnen gebruikt en de balgventielen kon ik opnieuw gebruiken. Alle toonventielen waren er nog en voor een aantal ontbrekende latjes en ijzerdraadjes had ik vervanging gevonden of gemaakt. Helaas lekte het instrument behoorlijk. Als ik iets te stevig de pedalen roerde, sprak ongeveer eenderde van de stemmen flink door. De veren van de ventielen heb ik in eerste instantie strakker gezet, maar toen dat niet hielp, heb ik er een set extra veren bij opgezet. De toonventielen waren dicht, maar het harmonium speelde zwaarder dan menig kerkorgel.

Een hele tijd heeft het harmonium bij mijn vorige echtgenote gestaan die het meubel prima verzorgd heeft. Onlangs vroeg ze of ik het terug wilde hebben, waarvoor ik haar nog steeds dankbaar ben. Zo ben ik weer eigenaar van een bijzonder instrument. En kan ik opnieuw gaan restaureren, maar nu beter. Inmiddels is het instrument klaar en bespeel ik het bijna dagelijks met veel plezier.

Sigfrid Karg-Elert, ooit Professor am Leipziger Conservatorium, over het harmonium: "Das Bach-Wagner-Harmonium ist ein erstklassiges Meisterwerk, das jeden Vergleich aushällt. Es ist in den Solostimmen überaus charaktervoll, hochinteressant und durchaus originell; im Tutti pompös und ausgezeignet abgewogen. Mir haben sehr, sehr wenige Saugluft-Harmonium für Konzert-zwecke genügt. Das Bach-Wagner-Harmonium hat aber meinen hohen Anforderungen restlos entsprochen, und mich während des Spiels fortdauernd angeregt und begeistert."

Action of speelwerk

Ik heb in de eerder genoemde brochure kunnen achterhalen dat een ontbrekend registerschildje een "(6) Vox - Jubilans 16' " moet zijn. Een schildje met opschrift "Cello 16' " en met een sterk afwijkend uiterlijk moet er bij gebrek aan het origineel, zijn opgeplakt. Het Vox Jubilans-schildje en andere ontbrekende registerschildjes heb ik opnieuw laten maken bij de Duitse porceleinwerker Gerd Schuster. Het speelwerk was in niet al te beste staat: veel ventielen waren scheef, scheluw of het vilt en leer was slecht gelijmd. Inmiddels zijn ze allemaal weer zoals het hoort. Een aantal registerscharnieren op het speelwerk zaten los, waren gescheurd of waren er zo slecht aan toe dat ik ze opnieuw heb moeten maken. De zijstukken van het speelwerk zaten los en zijn opnieuw vastgelijmd. Alle onderdelen zijn schoongemaakt en waar nodig gelakt.


Afgebroken registersteunen Oktaafkoppel als nieuw

Octaafkoppel

Het hele octaafkoppel heb ik gedemonteerd en alle metalen delen blank geschuurd en gelakt. De houten steunplaat van het octaafkoppel was gescheurd, daar heb ik een nieuw stuk in gelijmd. Vrijwel alle ijzeren stangen en beugels waren verroest en deze heb ik blank geschuurd en gelakt. Alle vilt in de scharnieren en onder de stangen heb ik vernieuwd. Ook het linnen scharnier is vernieuwd.

Toetsenbord

De witte toetsen heb ik met autocleaner weer wit gemaakt en de zwarte toetsen zijn opnieuw gelakt. Het raam van het toetsenbord heb ik geheel blank geschuurd en in de originele mahoniekleur gelakt. Ik heb besloten een prolongement-register toe te voegen naar voorbeeld van een door Thomas Reilich in Duitsland gerestaureerd vergelijkbaar harmonium (zie http://www.o-h-r.com/bisher/2007/Hinkel Ensdorf.html ). Thomas heeft mij voorzien van duidelijke foto's.

Tongen

Alle tongen heb ik in een ammoniakbad gelegd om ze schoon te maken. Het vuil dat er daarna nog op zat, heb ik er heel voorzichtig met een koperborsteltje afgepoetst. Eén van de grote Subbas 16' tongen was afgebroken en bij Arie Schüller heb ik een vervanger gekocht. Van Louis Huivenaar heb ik de ontbrekende zeven hoogste tongen van het 4' Violaregister gekocht. Verder krijg ik voortdurend waardevolle adviezen van mensen binnen de Harmonium Vereniging Nederland.

Oud en nieuw frame voor tuimelaars Geschuurd, gelakt en messing ipv roest

Tuimelaars

Het frame met de tuimelaars voor de registers was helemaal vervormd en gescheurd. Ook hier heb ik besloten het hele onderdeel te vervangen. Het oude frame was uitgevoerd in beukenhout met daarop een grenenhouten lat gelijmd. De twee houtsoorten zetten verschillend uit en waarschijnlijk is het frame daardoor verbogen. Het nieuwe frame bestaat helemaal uit samengestelde beuken delen en kan niet meer kromtrekken. De tuimelaars zijn schoongemaakt, geschuurd en gelakt en waar nodig geheel nieuw gemaakt. De verroeste ijzeren scharnierpennen en schroefogen heb ik vervangen door roestrvijstalen en messing exemplaren. Mijn bedoeling met deze restauratie is niet in de eerste plaats het instrument terug te brengen in de originele staat, maar vooral om er een goed bespeelbaar instrument van te maken.

Prolongement

Het 'voorbeeld'-harmonium dat door Thomas Reilich is gerestaureerd beschikt over een prolongement-register. Door dit register te gebruiken kan een toets in het laagste oktaaf, tevens het  "Subbas"-oktaaf, worden 'vastgezet'. Deze blijft dan doorklinken totdat een andere toets binnen dat oktaaf wordt ingedrukt of doordat het register wordt uitgeschakeld. Op die manier kun je de grondtoon vasthouden en, zoals op piano, verderop het eventueel gebroken accoord spelen. Naar voorbeelden van foto's van Thomas Reilich ben ik gaan tekenen. Die tekeningen, met daarop ook de foto's van Thomas, kun je downloaden.

Houten haakjes met leer bekleedDe toets wordt losgelatenDe toets wordt vastgehouden

Na de restauratie Na de restauratie


^

Vorige: Muziek
Volgende: Wie ben ik